Kelas
: Prasekolah S. J. K ( C ) Lit Terk
Tarikh
: 02-10-2012 Masa
: 9:00am -9:30am ( 30minit )
Bilangan
Murid : 19 orang ( 10 lelaki , 9 perempuan )
Tunjang
Komunikasi : Bahasa Malaysia Modul: Bertema
Standard Kandungan : BM 3.5 Membaca perkataan
Standard
Pembelajaran : BM 3.5.1 Membatangkan (
mengeja sambil membaca ) dua suku kata untuk
menjadi perkataan.
Kesepaduan
Tunjang : KTI 2.1.4 Menyanyi lagu yang
mudah dengan sebutan yang jelas.
PM 16.1.1 Mematuhi dan mendengar arahan guru.
PM 16.1.1 Mematuhi dan mendengar arahan guru.
Objektif
: Pada akhir P&P , murid dapat :
a)
Mengeja
dan membaca dua suku kata menjadi perkataan ( pisang, betik, oren epal, nanas)
b)
Mematuhi
dan mendengar arahan guru.
Pengetahuan
sedia ada : Murid-murid pernah Nampak buah-buahan.
Kemahiran
Berfikir ( KB ) : Menghubungkait , memadankan, menyebut , menaakul,
membandingbeza
Penerapan
nilai : bekerjasama, bersopan santun, yankin diri , bersyukur
BBM
: gambar pecahan buah-buahan , gamabar nanas, betik, pisang , oren , epal , kad
imbasan, lirik lagu
Kosa
kata : na nas , be tik , pi sang , e pal , o ren
Langkah
/ masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set
Induksi
(
4 minit )
|
Mencantum pecahan gambar
(
Lampiran 1 )
|
1.
Guru
melekat gambar di papan putih.
2.
Murid-murid
diminta keluar mencantum pecahan gambar.
3.
Guru
menanya murid-murid dan mengaitkan gambar kepada isi pelajaran.
|
BBM:
gambar pecahan buah-buahan
KB:
Menghubungkait
|
Perkembangan
P&P
Langkah
1
(10
minit)
|
Mengeja
dan membaca dua suku untuk menjadi perkataan.
(
Lampiran 2 )
|
1.
Guru
menunjukkan gamabr buah-buahan dan kad suku kata dan perkataan.
2.
Guru
membaca dan mengeja perkataan .
3.
Murid
–murid diminta mengikut membaca sama-sama.
4.
Guru
meminta murid –murid membaca perseorangan dan kumpulan.
|
BBM
: gambar nanas, betik, pisang , oren , epal
MI
: Linguistik
KB:
menyebut , membandingbeza, menaakul
|
Langkah
2
(
7 minit )
|
Lembaran
Kerja
(
Lampiran 3 )
|
1.
Guru
menyedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
2.
Murid
–murid 5 tahun diminta memadankan gambar dan mencantumkan suku kata .
3.
Murid-murid
6 tahun diminta mengisikan suku kata yang betul di tempat kosong.
4.
Guru memberi tunjuk ajar kepada murid-murid
yang lemah.
|
BBM:
Lembaran kerja
KB:
memadankan
|
Langkah
3
|
Sesi
Membaca
|
1.
Guru
meminta murid menghantar lembaran kerja.
2.
Murid
–murid diminta baca semula perkataan yang dilekat pada papan putih.
3.
Guru
meminta murid keluar padam gambar dengan perkataan dengan betul.
|
KB:
menaakul ,
Memadamkan
|
Penutup
(
4 minit )
|
Guru
membuat rumusan
Menyanyi
lagu buah-buahan.
b- betik , o
– oren , e- pal , n – nanas , la lalalalala lalalala dan juga p – pisang
|
1.
Guru
memberi penerapan nilai tentang berasa bersyukur kerana terdapat banyak jenis
buah-buahan di Malaysia.
2.
Murid
–murid diminta menyanyi lagu “Buah-buahan”.
|
BBM
: Lirik lagu
|
Lampiran 1
Lampiran 2
No comments:
Post a Comment